Matrika

Veškeré doklady, předkládané matričnímu úřadu, musí být předkládány v originále.

 


Vydávání matričních dokladů a jejich druhopisů

Vydávání matričních dokladů

Matriční úřad, který provedl zápis o narození, uzavření manželství, vzniku partnerství nebo úmrtí, vydá oprávněné osobě prvopis rodného listu, oddacího listu, oddací list pro partnerství nebo úmrtního listu. Oprávněnou osobou se rozumí fyzická osoba, které se zápis týká nebo členové rodiny nebo fyzická osoba, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejích práv před orgány státu  České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků. Dále osoba, která prokáže, že je to nezbytné k uplanění právních nároků v cizině. 

Za členy rodiny se pro účely zákona o matrikách považuje manžel, partner, rodiče, děti, sourozenci, prarodiče, vnuci a pravnuci. Prvopis matričního dokladu zašle matriční úřad do vlastních rukou na doručenku nebo jej vydá po předložení platného průkazu totožnosti. Za vydání prvopisu matričního dokladu se správní poplatek neplatí.

 Rodný list

K vyřízení rodného listu je třeba předložit:

U dítěte narozeného v manželství jeden z rodičů předloží:

  • občanský průkaz, nebo cestovní doklad, nebo průkaz povolení k pobytu cizince
  • oddací list
  • souhlasné prohlášení o jménu, popřípadě jménech dítěte

 

U dítěte narozeného mimo manželství, jehož otec není znám, předloží matka:

  • občanský průkaz, nebo cestovní doklad, nebo průkaz povolení k pobytu cizince
  • rodný list
  • prohlášení o jménu, popřípadě jménech dítěte
  • pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li matka rozvedená
  • úmrtní list manžela, je-li matka dítěte ovdovělá

 

U dítěte narozeného mimo manželství, k němuž bylo určeno otcovství, předloží jeden z rodičů:

  • občanský průkaz, nebo cestovní doklad, nebo průkaz povolení k pobytu cizince
  • rodné listy obou rodičů
  • souhlasné prohlášení o jménu, popřípadě jménech dítěte
  • pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li matka rozvedená
  • úmrtní list manžela, je-li matka ovdovělá
  • souhlasné prohlášení rodičů o určení otcovství
  • při určení rodičovství cizincem, který neovládá český jazyk, je povinná přítomnost tlumočníka (jmenovaného ministrem spravedlnosti nebo předsedou krajského soudu)
    seznam tlumočníků www.justice.cz

 

Při určení otcovství k nenarozenému dítěti oba rodiče předloží:

  • občanské průkazy, nebo cestovní doklad, nebo průkaz povolení k pobytu cizince 
  • rodné listy budoucích rodičů
  • rodný list již narozeného dítěte (dětí), mají-li je rodiče spolu
  • pravomocný rozsudek o rozvodu manželství, je-li budoucí matka rozvedená
  • úmrtní list manžela, je-li budoucí matka ovdovělá
  • těhotenský průkaz
  • při určení rodičovství cizincem, který neovládá český jazyk, je povinná přítomnost tlumočníka (jmenovaného ministrem spravedlnosti nebo předsedou krajského soudu)
    seznam tlumočníků www.justice.cz

Úmrtní list

potřebné doklady a postup řízení:

Vystavení úmrtního listu se provádí na základě "Listu o prohlídce zemřelého", který obdrží matriční úřad od lékaře nebo lékařského zařízení. Matriční úřad vystaví úmrtní list, který bude vypravovateli pohřbu zaslán do vlastních rukou.

 

Vydávání druhopisů

Pokud jste ztratili rodný list, oddací list, oddací list pro partnerství nebo úmrtní list a potřebujete vydat jeho druhopis, obraťte se na matriční úřad podle místa narození, uzavření manželství, uzavření  partnerství nebo úmrtí.

Co musíte předložit:

  • písemnou žádost o vydání druhopisu požadovaného dokladu s datem matriční události
  • platný průkaz totožnosti
  • doklady, kterými žadatel prokáže, že se zápis týká jeho, nebo členů jeho rodiny
  • ověřenou plnou moc, vyřizuje-li žádost zplnomocněný zástupce

Správní poplatek za vydání druhopisu 300 Kč.

Vyřizujete-li žádost poštou - bude vám požadovaný doklad zaslán na doručenku do vlastních rukou.

 


Nahlížení do matriční knihy nebo sbírek listin, doslovný výpis, potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize

Nahlížení do matriční knihy nebo sbírky listin je možno pouze na zápis svůj nebo členů rodiny (manžel, partner, rodiče, děti, sourozenci, prarodiče, vnuci a pravnuci). V případě osvojení mohou nahlédnout do zápisu pouze osvojitelé a po dovršení 12 let i osvojenec, pokud nebylo soudem rozhodnuto o utajení osvojení; pokud bylo soudem rozhodnuto o utajení osvojení, může osvojenec nahlédnout do zápisu až po nabytí plné svéprávnosti.

Správní poplatek za nahlédnutí na matriční zápis je 50 Kč.

 

 Doslovný výpis, potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize

Matriční úřad vydá doslovný výpis nebo potvrzení o údajích zapsaných v matriční knize:

  • fyzické osobě, které se zápis týká, nebo členům její rodiny
  • pro úřední potřebu státních orgánů České republiky nebo výkon přenesené působnosti orgánů územních samosprávných celků
  • statutárním orgánům církví nebo duchovním jimi zmocněným, jde-li o matriční knihy vedené těmito církvemi do 31. procince 1949
  • fyzické osobě, která prokáže, že je to nezbytné pro uplatnění jejich práv před státními orgány České republiky nebo před orgány územních samosprávných celků
  • osobě, která prokáže, že je to nezbytné k uplatnění právních nároků v cizině

Co musíte předložit:

  • písemnou žádost fyzické osoby
  • platný průkaz totožnosti
  • doklady kterými žadatel prokáže, že se zápis týká jeho nebo členů jeho rodiny 

Správní poplatek za doslovný výpis je 30 Kč za první stránku a 10 Kč za každou další stránku. Správní poplatek ze vydání potvrzení je 50 Kč.

 

Potvrzení o údajích uvedených ve sbírce listin

Matriční úřad vede sbírku listin (podklady pro zápis do matriky) za každý kalendářní rok samostatně. Začátkem následujícího kalendářního roku předává matriční úřad sbírku listin do úschovy Krajskému úřadu Kraje Vysočina se sídlem v Jihlavě, Žižkova 1882/57. 
Pokud tedy potřebujete zjistit nebo potvrdit údaje ze sbírky listin (např. hodina narození), obraťte se s žádostí v aktuálním roce na matriku, v ostatních případech na krajský úřad.

Správní poplatek za potvrzení je 50 Kč.

Matriční úřad vydá fyzické osobě matriční doklad nebo doslovný výpis z matriční knihy, povolí nahlédnout do matriční knihy nebo v matriční knize vyhledávat a činit výpisy z ní v přítomnosti matrikáře, uplynula-li od provedení dotčeného zápisu v matriční knize lhůta 100 let u knihy narození, 75 let u knihy manželství nebo knihy partnerství a 30 let u knihy úmrtí.

 


Uzavření manželství/partnerství

Manželství a partnerství na území České republiky lze uzavřít formou občanského nebo církevního sňatku. Manželství a partnerství vzniká svobodným projevem vůle osob, které hodlají vstoupit do manželství nebo partnerství. Sňatečný obřad je veřejný a slavnostní, činí se v přítomnosti dvou svědků. 

Prohlášení o uzavření manželství/partnerství lze učinit

občanský sňatek

  • před matričním úřadem
  • před obecním úřadem, který není matričním úřadem
  • před diplomatickou misí nebo konzulárním úřadem ČR v cizině
  • v cizině před velitelem námořního plavidla plujícího pod státní  vlajkou ČR, nebo
  • před velitelem  letadla zapsaného v leteckém rejstříku v ČR
  • před velitelem vojenské jednotky ČR v cizině, je-li alespoň jeden ze snoubenců občanem ČR

církevní sňatek

  • před orgánem státem registrované církve nebo náboženské společnosti

Pokud chcete uzavřít církevní sňatek, je třeba si předem obstarat osvědčení o splnění všech požadavků pro uzavření platného manželství.  Osvědčení k církevnímu sňatku vydává matriční úřad, v jehož správním obvodu bude manželství uzavřeno a má platnost 6 měsíců ode dne vydání.

Správní poplatek za vydání osvědčení k církevnímu sňatku je 500 Kč.

Co musíte předložit:

  • platný průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas)
  • rodný list
  • doklad o státním občanství (lze prokázat občanským průkazem nebo cestovním pasem)
  • výpis údajů z informačního systému evidence obyvatel o místě trvalého pobytu a o osobním stavu (lze prokázat občanským průkazem)
  • pravomocný rozsudek o rozvodu předchozícho manželství, nebo úmrtní list zemřelého manžela, popřípadě pravomocé rozhodnutí soudu o zrušení partnerství, nebo úmrtní list zemřelého partnera
  • jde-li o cizince - doklad o právní způsobilosti k  uzavření manželství a potvrzení o oprávněnosti pobytu na území České republiky vydané Policií České republiky, které nesmí být starší 7 pracovních dnů

Potvrzení vydané Policií České republiky o oprávněnosti pobytu na území České republiky nemusí předkládat občan Evropské unie, smluvního státu Dohody o Evropském hospodářském prostoru (Island, Lichtenštejnsko, Norsko) nebo Švýcarské konfederace nebo jeho rodinné příslušníky.

Předkládané listiny k uzavření manželství vydané orgány cizího státu, musí být opatřeny předepsanými ověřeními, pokud mezinárodní smlouva nestanoví jinak a úředně přeloženy do českého jazyka (tlumočníkem jmenovaným ministrem spravedlnosti nebo předsedou krajského soudu) seznam tlumočníků www.justice.cz

Pokud snoubenec, popřípadě snoubenci nemluví nebo nerozumí česky, je nutná při prohlášení o uzavření manželství přítomnost tlumočníka. Účast tlumočníka zajišťuje jeden ze snoubenců na vlastní náklady. Bez přítomnosti tlumočníka nelze prohlášení o uzavření manželství učinit.

Termíny svatebních obřadů v knihovně Matěje Josefa Sychry a jiném vhodném místě na rok 2026 začne matriční úřad přijímat dne 01. 12. 2025 od 7:30 hod.

Doba a místo uzavírání manželství/ partnerství

Rada města Žďár nad Sázavou stanovila

  • sobotu jako den pro konání sňatečních obřadů, v době od 10:00 do 16:00 hodin, a to i bude-li sobota dnem státního svátku
  • ve dnech státního svátku (s výjimkou soboty) se sňatečné obřady nekonají
  • místo určené pro konání sňatečních obřadů je Stará radnice ve Žďáře nad Sázavou

V tuto dobu a místo snoubenci s trvalým pobytem na území ČR za uzavření manželství v souladu se zákonem č. 634/2004 Sb. správní poplatek nehradí. 
Matriční úřad může povolit na základě žádosti snoubenců uzavření manželství mimo dobu a místo stanovené radou města za správní poplatek 3 000 Kč

Svatební obřady jsou zadávány v časovém intervalu tak, aby oddávající s matrikářkou měli dostatek času k přesunu z jednoho místa konání svatebního obřadu na místo další. Matriční úřad zadává snoubencům časové termíny tak, aby na sebe jednotlivé obřady navazovaly.

Místo určené pro konání slavnostních obřadů je Stará radnice ve Žďáře nad Sázavou, viz. fotogalerie.

Změna místa pro sňatečné obřady pro matriční obvod Městského úřadu Žďár nad Sázavou. Po dobu rekonstrukce Staré radnice je obřadní místnost KNIHOVNA Matěje Josefa Sychry, Žďár nad Sázavou, Žďár nad Sázavou 1, Havlíčkovo nám. 1489/3. Termín rekonstrukce od května 2025, viz. fotogalerie.

Matriční úřad odpovídá za průběh obřadu v obřadní síni stanovenou radou města. Do obřadní síně se snoubenci  a jejich hosté dostaví 15 minut před stanovenou hodinu obřadu. Totéž platí také v případě obřadů konaných na jiném místě. Snoubenci se zavazuji k dodržení předem smluveného času obřadu. V případě nedodržení dohodnutého času se snoubenci vystavují riziku, že obřad nebude konán kvůli dalším navazujícím obřadům.

V případě obřadů na jiném vhodném místě je průběh obřadu věcí snoubenců, např. hudební doprovod, květinová výzdoba.  Matrika zajišťuje pouze přítomnost oddávajícího a matrikářky. Při konání obřadu pod širým nebem je nezbytné v případě nepříznivého počasí, zajištění nahradního místa.

Poplatky za uzavření manželství (hradí se v hotovosti nebo platební kartou při podání žádosti).

Správní poplatky - vyměřují se v souladu se zákonem č. 634/2004 Sb., o správních poplatcích.

  • 5 000 Kč - uzavření manželství mezi snoubenci, nemají-li trvalý pobyt na území ČR
  • 3 000 Kč - uzavření manželství mezi snoubenci, z nichž pouze jeden má trvalý pobyt na území ČR
  • 3 000 Kč - vydání povolení uzavřít manželství mimo stanovenou dobu nebo mimo úředně určenou místnost 

  

Rozpis oddávajících

Přehled uskutečněných rezervací sňatečných obřadů

 

 

 

 


Jméno a příjmení

Prohlášení o volbě druhého jména

Fyzická osoba, která má v matriční knize narození zapsáno jedno jméno, může před kterýmkoli matričním úřadem prohlásit, že bude užívat dvě jména. Za nezletilé dítě učiní toto prohlášení jeho zákonní zástupci. U nezletilého dítěte staršího 12 let připojí k prohlášení jeho souhlas. Prohlášení o volbě druhého jména lze učinit pouze jednou a nelze je vzít zpět. Osoba, která užívá dvě jména, je povinna tato jména užívat v úředním styku.

Pokud jste se narodili do 31.12.1949, mohli jste mít v matriční knize zapsána dvě jména, ale od 1.1.1950 jste mohli užívat pouze jedno jméno. Podle platné úpravy nedojde k "automatickému obnovení" dvou jmen. Jestliže chcete dvě jména užívat, musíte o tom učinit před matričním úřadem prohlášení.

 K prohlášení žadatel předloží

  • rodný list 
  • platný průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas ČR, průkaz o povolení k pobytu)

Rodiče nezletilého dítěte předloží:

  • platný průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas ČR, průkaz o povolení k pobytu)
  • rodný list dítěte
  • oddací list, případně rodné listů rodičů
  • souhlas nezletilého staršího 12 let
  • písemný souhlas druhého rodiče, žádá-li pouze jeden z rodičů

 

Zápis ženského příjmení v mužském tvaru

Příjmení žen se tvoří v souladu s pravidly české mluvnice. Na základě žádosti ženy, jejíž příjmení je zapsáno v matřiční knize v souladu s pravidly české mluvnice, lze uvést její příjmení v mužském tvaru. Při zápisu uzavření manželství lze na základě žádosti ženy, jíž se uzavření manželství týká, uvést v matriční knize příjmení, které bude po uzavření manželství užívat, v mužském tvaru.

Při zápisu narození dítěte lze na základě žádosti rodičů uvést příjmení dítěte ženského pohlaví v mužském tvaru. Současně mohou rodiče, kteří nejsou manžele a určují otcovství k nenarozenému dítěti, při zápisu požádat o zápis příjmení dítěte ženského pohlaví v mužském tvaru. Dítě tak automaticky po narození může užívat příjmení v mužském tvaru. Rodiče - manželé i nadále musí učinit žádost o zápis příjmení v mužském tvaru po narození dítěte. Žádost lze podat pouze jednou, každá další žádost o uvedení téhož příjmení v mužském tvaru nebo v jiné podobě, je posuzována jako žádost o změnu příjmení.

Žádost lze podat u kteréhokoliv matričního úřadu nebo u zastupitelského úřadu České republiky.

 

Změna jména a příjmení

Jméno, popřípadě jména, nebo příjmení, popřípadě více příjmení, která je fyzická osoba povinna užívat, lze změnit fyzické osobě pouze na základě její žádosti, případně žádosti jejich zákonných zástupců. Změna jména se nepovolí, žádá-li fyzická osoba mužského pohlaví o změnu na jméno ženské, nebo naopak, žádá-li o změnu jména na jméno neexistující, zkomolené nebo na jméno, které má žijící sourozenec společných rodičů. Vzniknou-li pochybnosti o existenci jména nebo jeho správné podobě, je žadatel povinen předložit matričnímu úřadu odborné podklady od veřejné výzkumné instituce, jejímž předmětem činnosti je výzkum v oblasti jazykovědy, nebo znalecký posudek. Změna příjmení se povolí tehdy, jde-li o příjmení hanlivé, nebo směšné, nebo je-li pro to vážný důvod. Změna příjmení nezletilého dítěte se nepovolí, jde-li o změnu na příjmení poručníka, pěstouna, nebo na příjmení osoby, do jejíž péče bylo nezletilé dítě svěřeno, nejde-li o jednoho z rodičů.

Fyzické osobě, která není občanem, lze povolit změnu jména nebo příjmení, jen má-li povolen trvalý pobyt podle zákona o pobytu cizinců na území České republiky nebo jí byl udělen azyl nebo doplňková ochrana podle zákona o azylu.

O žádosti o povolení změny jména nebo příjmení rozhoduje :

  • matriční úřad podle místa trvalého nebo posledního trvalého pobytu žadatele v ČR
  • u nezletilých dětí matriční úřad podle trvalého nebo posledního trvalého pobytu dítěte v ČR
  • pokud u žadatele či nezletilého dítěte takový pobyt není, je příslušný k projednání žádosti Úřad městské části Praha 1

K povolení změny jména nebo příjmení je nutné předložit:

  • písemnou žádost s odůvodněním navrhované změny
  • platný průkaz totožnosti (občanský průkaz, cestovní pas ČR, průkaz o povolení k pobytu)
  • u nezletilého souhlas druhého rodiče, podepsaný před matričním úřadem, který vede řízení (popřípadě s úředně ověřeným podpisem)
  • u nezletilého staršího 12-ti let souhlas nezletilého dítěte
  • rodné listy osob, kterých se má změna týkat
  • oddací list (uzavřel-li žadatel manželství )
  • za trvání manželství souhlas manžela/ky
  • oddací list pro partnerství (uzavřel-li žadatel partnerství)
  • doklad o zániku předchozího manželství nebo partnerství (pravomocný rozsudek o rozvodu, pravomocné rozhodnutí o zrušení partnerství, úmrtní list)
  • doklad o místu trvalého pobytu na území ČR (lze prokázat občanským průkazem nebo průkazem o povolení k pobytu)
  • doklad o státním občanství (lze prokázat občanským průkazem nebo cestovním dokladem)

Správní poplatek

  • povolení změny příjmení hanlivého nebo směšného 200 Kč
  • povolení změny příjmení cizojazyčného nebo na dřívější příjmení 300 Kč
  • povolení změny jména nebo příjmení v ostatních případech, je-li pro to vážný důvod 3 000 Kč 

 

Oznámení o příjetí dřívějšího příjmení po rozvodu manželství

Manžel, který přijal příjmení druhého manžela, může do 6 měsíců po nabytí právní moci rozhodnutí o rozvodu oznámit kterémukoliv matričnímu úřadu, že přijímá opět své dřívější příjmení.

Co potřebujete předložit:

  • písemné oznámení o přijetí dřívějšího příjmení
  • platný průkaz totožnosti
  • oddací list
  • rozsudek o rozvodu manželství s údajem o právní moci

Správní poplatek se neplatí.

Po uplynutí 6 měsíční lhůty od nabytí právní moci rozhodnutí o rozvodu je správní poplatek činí 300 Kč.

 

Kontaktní osoba:  Ing. Vladislava Stemberková, odbor občansko-správní a obecní živnostenský úřad, tel.: 566 688 124, e-mail: vladislava.stemberkova@zdarns.cz, 1. patro, dveře č. 25; Jana Suská, odbor občansko-správní a obecní živnostenský úřad, tel. 566 688 126, e-mail: jana.suska@zdarns.cz, 1. patro, dveře č. 26.

 

Zvláštní matrika Brno

Do zvláštní matriky se zapisují matriční události (narození, uzavření manželství, uzavření partnerství a úmrtí) občanů ČR, ke kterým došlo na území cizího státu. 
(zápisy matričních událostí občanů v cizině www.brno.cz)