Žďárská radnice dokončila soutěž na údržbu zeleně, úspora pro město je v řádu milionů korun

zveřejněno: 19. 8. 2016

Rada města se v loňském roce rozhodla postupně prověřovat, zda ceny u dlouhodobě uzavřených smluv v rámci komunálních služeb, odpovídají stávající situaci na trhu. Jedna z prvních smluv, které prošly ověřením, byla smlouva týkající se údržby veřejné zeleně podepsaná v roce 2008. „Smlouvu jsme dodavateli vypověděli z důvodu prověření tržní ceny, nikoli kvůli nespokojenosti při plnění poskytovaných služeb. Výsledky výběrových řízení nám nyní daly za pravdu. Ukázalo se, že tato cesta byla správná,“ sdělil starosta města Zdeněk Navrátil. Ten zdůrazňuje, že při zadávání požadavků výběrových řízení město využilo výsledky pasportizace, kdy byla loni inventarizována veškerá zeleň ve městě. Zadání tak u většiny služeb nepracuje s hodinami práce, ale s přesným objemem udržované zeleně (plochy, metry atd.). Podle výsledků výběrového řízení přitom může úspora pro město dosáhnout až milionových částek.

„Příprava veřejné zakázky nebyla jednoduchá, a to především z důvodu jejího objemu (téměř 40 milionů korun za čtyři roky), a také rozdělení na dvě soutěže, sečení a ostatní údržba. Také příprava zadání a diskuze v pracovní skupině „zeleň“ společně se změnou způsobu úhrady z hodinových sazeb na sazby objemové zapříčinily zpoždění vyhlášení veřejných zakázek,“ sdělil Jaroslav Kadlec, vedoucí odboru komunálních služeb. Z důvodu zákonných procesních lhůt došlo k otevření obálek v úterý 7. června 2016. Po vyhodnocení splnění zákonných kvalifikačních předpokladů, doplnění a vysvětlení některých předložených dokladů, bylo přistoupeno k vyhodnocení došlých nabídek prostřednictvím elektronické aukce, ze které vzešly konečné ceny a vítězné firmy. Po schválení návrhu hodnotící komise radou města 20. července 2016 byly výsledky oznámeny uchazečům a od doručení poslednímu z uchazečů začaly běžet zákonné 15 denní lhůty pro podání námitek. Prozatím se nikdo neodvolal.

K podpisu smluv dojde do konce srpna letošního roku. U údržby zeleně bude zahájena činnost od 1. září 2016, u sečení stále ještě běží lhůta pro odvolání. Po jejím uplynutí bude smlouva podepsána, a to do 15 dnů. Teprve po podpisu smlouvy o dílo může dojít k vlastnímu plnění. O datu zahájení činnosti firem bude Městský úřad informovat na webových stránkách a v tisku.

„Výsledky dvou výběrových řízení na údržbu veřejné zeleně nám daly za pravdu. Vysoutěžené ceny jsou výrazně nižší než ty, které město platilo doposud,“ sdělil starosta města Zdeněk Navrátil. „Radnice očekává úsporu v řádu milionů korun ročně. Takto ušetřené prostředky mohly být již i v minulosti použity pro další rozvojové plány města,“ doplnil Navrátil. Kritériem výběru byla jak cena, tak i zákonem povolené kvalifikační předpoklady zohledňující odbornost dodavatele služby, odpovídající technické vybavení či příznivé reference. 

Město ve výběrovém řízení nemůže diskriminovat firmy, které nemají sídlo ve Žďáře nad Sázavou. „Stávající legislativní úprava zákona o veřejných zakázkách je postavena na třech pilířích, jsou to rovné zacházení, zákaz diskriminace a transparentnost. Z toho jasně plyne, že zákon neumožňuje zvýhodňovat dodavatele na základě toho, zda jsou místní či nikoli,“ zdůraznil místostarosta města Josef Klement. Město má povinnost se tímto zákonem při zadávání veřejných zakázek řídit. V případě, že by město vybralo firmu na základě kritéria omezujícího se pouze na firmy se sídlem ve Žďáře nad Sázavou, hrozil by postih ze strany Úřadu pro hospodářskou soutěž a soudní zrušení celé veřejné zakázky. „Za město mohu říct, že bychom byli rádi, kdyby zakázky realizovaly místní firmy, ale pravdou je, že místní firmy bohužel nenabídly konkurenceschopné ceny,“ doplnil Klement. U sečení zvítězila firma GFP service s. r. o.  s cenou, která je u jednotlivých intenzitních tříd údržby až o 50 % nižší než dosavadní cena. Obdobnou cenu uvedly i další firmy, které se výběrového řízení účastnily (do 4. místa). U zakázky údržby mimo sečení zvítězila firma Purum s. r. o., i zde lze hovořit o přibližně 20% až 25% úspoře nákladů. „Obě firmy si budeme moci v praxi vyzkoušet a následně posoudit ještě v letošním roce. Tím si ještě před zimou občané ověří, zda se jedná o kvalitní dodavatele požadovaných služeb,“ doplnil Zdeněk Navrátil. Smlouvy o dílo, které budou podepsány s vítěznými firmami, podle něj obsahují dostatečné záruky v případě, že se nebude jednat o kvalitního dodavatele (smluvní pokuty, penále, možnost výpovědi smlouvy). Za město bude tedy nejvíce záležet na kvalitním zadání práce a následné kontrole. „Vnímáme, že každá změna přináší svá rizika, nicméně výsledek výběrového řízení a především dosažená cena nám dokazují, že cesta, na kterou jsme se vydali, je správná. Pevně věřím, že údržba veřejné zeleně bude v budoucnu zajišťována v dostatečné kvalitě a že prostředky, které se nám takto podařilo ušetřit, budeme moci investovat do dalších aktivit, které naše město potřebuje,“ zhodnotil výsledky výběrového řízení starosta města.

Na sociálních sítích často skloňovaná exekuce na fyzickou osobu, která je zároveň společníkem ve firmě, jenž vyhrála výběrové řízení, není podle zákona o veřejných zakázkách důvodem pro vyřazení firmy z veřejné zakázky ani překážkou pro podpis smlouvy o dílo. S přípravou výběrového řízení odboru komunálních služeb Městského úřadu napomáhala firma NAR marketing z Ostravy, vybraná na základě veřejné zakázky malého rozsahu, která zpracovávala zadávací dokumentaci, konzultovala návrh smlouvy o dílo a připravovala podklady pro činnost hodnotící komise včetně zápisů. V neposlední řadě firma NAR organizovala i vlastní elektronickou aukci.

Vzhledem k tomu, že údržba zeleně je téměř nepřetržitý proces, byly pro zajištění sečení do doby podepsání smlouvy s novými dodavateli poptány firmy v okolí a na základě poptávky s prověřením ceny formou elektronické aukce vybrány firmy Zahrada Vysočina a.s. a firma Josef Řádek, které nyní zajišťují údržbu zeleně a sečení města.