Odpověď jednotlivá

25. 4. 2013
Předmět: přechod pro chodce na ul. 1. máje
Dotaz: Dobrý den, je možné udělat přechod na ul. 1. máje?
Stovky lidí dnes a denně volí cestu přes park na Farčatech než aby šli přes centrum, pokud nejdou za nákupy, ale od Veselské ul. a hlavně směrem z parku je to někdy až boj o život. Chodníky jsou na přechod nachystané, tak z jakého ďůvodu tam doposud přechod není?
Rád se s kýmkoli, kdo je proti projdu ráno se svými dětmi, když je vedu do školky a pochopíte, že nebezpečnější místo v ZR není..
Snad nechcete čekat až..
Odpověď (odbor dopravy):
Pro zřizování přechodu pro chodce platí, že přechod pro chodce je bezpodmínečně nutné koncipovat jako stavební dílo a musí být splněny požadavky uvedené v ČSN 73 6110 Projektování místních komunikací. K požadavkům patří zejm.: intenzita pěších, intenzita vozidel, respektování příčných pěších tahů, kategorie komunikace, rozhledové poměry, šířkové poměry, nejvyšší dovolená rychlost, nasvětlení přechodu, dopravní značení, čekací plochy, podélný sklon komunikace a další. Právě na ulici 1. máje však intenzita chodců a intenzita vozidel nedosahuje hodnot, které by vyžadovaly zřízení přechodu pro chodce. Bude-li každý účastník silničního provozu (tedy i chodci) dodržovat zákon č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, nemůže to být jak uvádíte „boj o život“. V § 4 odst. a) se uvádí: každý je povinen „chovat se ohleduplně a ukázněně, aby svým jednáním neohrožoval život, zdraví nebo majetek jiných osob ani svůj vlastní“; v § 54 odst. 2: „Mimo přechod pro chodce je dovoleno přecházet vozovku jen kolmo k její ose. Před vstupem na vozovku se chodec musí přesvědčit, zdali může vozovku přejít, aniž by ohrozil sebe i ostatní účastníky provozu na pozemních komunikacích. Chodec smí přecházet vozovku, jen pokud s ohledem na vzdálenost a rychlost jízdy přijíždějících vozidel nedonutí jejich řidiče k náhlé změně směru nebo rychlosti jízdy.“