Odpověď jednotlivá
8. 4. 2016
Předmět: další semafor
Dotaz: Dobrý den, nedal by se vyřešit semafor u kruháče u benziny jen na dvě periody? První by jel směr od Vatína a ve druhém časově dvojnásobném by jely ostatní směry naráz s tím, že bude platit klasická přednost při jízdě po objezdu. Myslím, že tímto systémem by kruháčem stihlo projet daleko více aut než nyní a tutíž menší fronty ve špičkách.
Odpověď (odbor dopravy):
Dobrý den,
souhlasíme s vámi, že by úprava intervalů na světelném signalizačním zařízení (SSZ) zajistila vyšší průjezdnost okružní křižovatkou, ale je zde zásadní právní problém. Dle § 76 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, je místní úprava nadřazena obecné úpravě; přechodná úprava je nadřazena místní i obecné úpravě; světelné signály jsou nadřazeny svislým dopravním značkám upravující přednost. Pokud by tedy řidič vjel do okružní křižovatky na zelenou, měl by přednost před vozidly jedoucími po okružním pásu. Vašemu návrhu nelze vyhovět, neboť bychom vytvořili „opačnou“ přednost v jízdě než jak je běžný stav na okružních křižovatkách.
souhlasíme s vámi, že by úprava intervalů na světelném signalizačním zařízení (SSZ) zajistila vyšší průjezdnost okružní křižovatkou, ale je zde zásadní právní problém. Dle § 76 zákona č. 361/2000 Sb., o provozu na pozemních komunikacích, je místní úprava nadřazena obecné úpravě; přechodná úprava je nadřazena místní i obecné úpravě; světelné signály jsou nadřazeny svislým dopravním značkám upravující přednost. Pokud by tedy řidič vjel do okružní křižovatky na zelenou, měl by přednost před vozidly jedoucími po okružním pásu. Vašemu návrhu nelze vyhovět, neboť bychom vytvořili „opačnou“ přednost v jízdě než jak je běžný stav na okružních křižovatkách.