Odpověď "Dotazy a náměty"
Objednatel linky R9 je ministerstvo dopravy (MD). Ze strany MD se jedná o významné navýšení rozsahu provozu vlaků dálkové dopravy na území Kraje Vysočina, a to tím, že dochází k objednávce v hodinovém intervalu v části trasy linky R9. Nová koncepce linky R9 obsluhuje lépe celé území Kraje Vysočina, Kraj Vysočina nebyl proti koncepci jako celku a vznesl pouze dílčí připomínky. V souvislosti s plánovanou podobou R9 kraj zpracoval úpravu koncepce regionální dopravy, která se adaptuje na nové vnější podmínky vyplývající z nové koncepce v dálkové dopravě. Nová linka Os Havlíčkův Brod – Přibyslav – Žďár nad Sázavou – Bystřice nad Pernštejnem – Nedvědice – Tišnov zajistí společně s linkou R9 kvalitní spojení Žďárska s Prahou v hodinovém intervalu. Například pro Nové Město na Moravě takové řešení představuje spojení s Prahou každou hodinu s jedním přestupem (alternativně ve Žďáru nad Sázavou nebo v Havlíčkově Brodě) se stejnou jízdní dobou. Hodinový interval jak pro spojení s Prahou tak bude zajištěn i v rámci spojení s Brnem, a to obdobným způsobem, bez přestupu, v jedné hodině linkou R9 a v druhé hodině osobním vlakem. Závěrem je důležité zmínit důležitou informaci pro obyvatele regionu je, že veškeré výkony osobními vlaky, budou zajišťovat nová drážní vozidla dodávaná výrobci v následujících letech. Z pohledu kraje tak dojde k rozšíření nabídky spojení a současně zkvalitnění vozidel pro obyvatele Žďáru nad Sázavou a jejího okolí; pochopitelně důležitým aspektem tohoto posílení je také otázka přestupů nebo typu vlaků, což už tak jednoznačné není. To se totiž odráží na prohození lichých a sudých hodin rychlíků, a to je věc, kterou jsme za region Žďárska rozporovali při jednáních jak na kraji, tak na ministerstvu dopravy, kde jsme se jednání účastnili starostové Mrkos (ZR), Kamarád (Přibyslav), senátor Klement a poslanec Zlesák. Do tématu jsme zapojili i starosty Šmardu (Nové Město) a Pačisku (Bystřice n. P.). Klíčové teď bude, jak se podaří (za kolik) vysoutěžit provozovatele na této lince, protože v případě příznivé ceny bude prostor doplnit desátou rychlíkovou soupravu právě pro region Žďárska, což je s MD předjednáno. Současně s tím pořád neopouštíme myšlenku zapojit místní MHD do IDS-JMK a navázat ji na vlaky. Opět v tom spolupracujeme i s Novým Městem a Bystřicí. K tomu další jednání budou nyní probíhat. Za dopravu pro region Žďárska „kopeme“ jak jako komunální politici, tak i krajští zastupitelé ve spolupráci s kolegy z dalších měst Žďárska. Rozhodně v tomto úsilí nepolevíme, byť řada věcí je běh na dlouhou trať nebo taháme za kratší konec lana. Čas a energii do toho budeme vkládat i nadále.